För e-handlare med stora produktkataloger och begränsade resurser kan AI-genererade produktbeskrivningar vara ett utmärkt sätt att spara tid.
Korrektur och viss bearbetning är alltid ett måste, men jämfört med att skriva texter från grunden finns det tid och pengar att spara jämfört med att en SEO-copywriter skapar produkt- och kategoritexter från grunden.
Steg ett är att hitta rätt verktyg och en effektiv metodik. Vissa AI-verktyg riktade till e-handlare är mer eller mindre helautomatiserade via integrationer och API-kopplingar (vanligtvis mot OpenAI/ChatGPT). Tyvärr är de inte sällan lite väl dyra för mindre e-handlare, men det finns enkla och billiga alternativ.
Vilka är alternativen?
Antalet AI-baserade marknadsföringsverktyg av olika slag växer exponentiellt och alternativen varierar stort vad gäller funktionalitet. De flesta bygger på olika versioner av ChatGPT, ofta den mindre resurskrävande GPT-4o mini, men mer avancerade verktyg tar hjälp av en eller flera högpresterande språkmodeller som GPT-5 Pro eller Claude Opus.
För produktbeskrivningar av mindre komplexa produkter går det emellertid utmärkt att använda LLM:er som är billigare i drift. Testa till exempel gärna de kostnadsfria versionerna av ChatGPT eller Claude för att få en uppfattning om resultaten.
De mer praktiska utmaningarna uppstår när du behöver generera större mängder produktbeskrivningar för din webbutik. En möjlighet är att ladda upp CSV- eller Excelfiler till ChatGPT/Claude och prompta fram produkttexter, men det kan vara lite omständligt och kräver betalversionerna av verktygen för att inte snabbt slå i användningstaken.
Ett par andra alternativ:
Writesonic
Writesonic integrerar valbara varianter av ChatGPT i ett behändigt gränssnitt med fokus på textproduktion. Produktbeskrivningar och olika annonsformat för exempelvis Google Ads kan produceras i bulk med hjälp av mallar.
Till skillnad från många andra delar av Writesonic är bulk-funktionen för närvarande ganska enkel. Möjligheterna att finjustera in- eller utdata är till exempel begränsade.
Excel-mallen innehåller bara kolumner för produktnamn och egenskaper, medan resultatet i nästa steg hamnar i kolumn C.
Baserat på innehållet i kolumn B, som består av inklistrade specifikationer från Apples hemsida, skapas en text på 142 ord som inte vinner några priser för träffsäker copy men förmodligen är användbar efter justeringar.
SheetGPT
SheetGPT sticker ut lite i mängden eftersom lösningen inte består av något eget gränssnitt ovanpå ChatGPT. Istället pluggas det in som ett tillägg i Google Sheets.
Innehållet genereras via formler och det finns en hel del alternativ att experimentera med. Bland annat kan du välja att generera med GPT-4, vilket kan ge lite bättre resultat samtidigt men också ökar förbrukningen av tokens (och därmed totalkostnaden) väsentligt.
Ett enkelt exempel som ungefär motsvarar ovanstående kan se ut så här:
Resultatet baserat på instruktionen i formeln är relativt snarlikt vad gäller omfattning och kvalitet, vilket man kanske kan förvänta sig då det bygger på samma underliggande teknik.
Den stora skillnaden är att du får betydligt mer kontroll över processen, inte minst genom möjligheten att använda vilken prompt du vill. Instruktionerna till GPT kan vara ganska långa och detaljerade.
Även om det är något krångligare att komma igång med SheetGPT jämfört med enklare verktyg är det mer kraftfullt och användbart i praktiken.
Ett bra tips är att inte klistra in hela produktatalogen i första försöket, utan att finjustera prompten med enstaka produkter tills resultatet är tillfredsställande.
Sammanfattning
Produktbeskrivningar är ett av de mest intressanta användningsområdena för AI-genererad text i nuläget. Anledningen är främst att de inte alltid behöver vara särskilt originella eller erfarenhetsbaserade.
Texterna behöver alltid korrekturläsas eftersom sakfel (AI-hallucinationer) är vanligt förekommande, men du kan ändå spara mycket tid jämfört med att producera produktbeskrivningar för hand.







