Gratis SEO-analys

Få en helst kostnadsfri check på hur ditt företag ligger till i Google jämfört med dina närmaste konkurrenter i sökresultaten. Dessutom ingår en enklare teknisk audit med information du kan använda för att förbättra din webbplats.

    OBS! SEO-analysen är individuellt anpassad för att vara användbar för just ditt företag. Resultat skickas till angiven e-postadress. Genom att klicka på Skicka godkänner du att dina kontaktuppgifter används för ändamålet. 

    Gratis SEO-analys

    Få en helst kostnadsfri check på hur ditt företag ligger till i Google jämfört med dina närmaste konkurrenter i sökresultaten. Dessutom ingår en enklare teknisk audit med information du kan använda för att förbättra din webbplats.




      OBS! SEO-analysen är individuellt anpassad för att vara användbar för just ditt företag. Resultatet skickas till angiven e-postadress. Genom att klicka på Skicka godkänner att dina kontaktuppgifter används för ändamålet. 

      Kostnadsfri SEO-analys

      Vad ingår?

      Här får du helt utan kostnad en grundläggande men i många fall ovärderlig check av ditt företags SEO-status. Du behöver inte dela access till din webbplats eller annan plattform för att den kostnadsfria SEO-analysen ska kunna genomföras.

      ahrefs illustration

      Nuläge och konkurrenter

      Först måste vi förstå din affär, din målgrupp och dina förutsättningar. Det innebär en mer omfattande SEO-analys för att titta närmare på ditt företags nuvarande status i förhållande till relevanta konkurrenter i sökresultaten. Exempelvis kikar vi på saker som domänens styrka, länkprofil, samt webbplatsens innehåll och tekniska förutsättningar relativt konkurrenterna.

      Quick wins: Kortsiktiga förbättringar

      Generellt sett är SEO ett långsiktigt arbete, men ofta går det att identifiera hinder och möjligheter som kan ge resultat relativt snabbt. Det kan handla om tekniska faktorer såsom redirects, trasiga länkar eller prestanda. Misstag relaterade till webbplatsmigrering är en vanlig orsak till problem. Gemensamt för sådana åtgärder är att de är enkla men kan ha stor effekt, så det finns ingen anledning att vänta.

      Sökordsanalys och -planering

      Vilka sökbegrepp borde du synas på? Och minst lika viktigt: var har du realistiska möjligheter att ta positioner givet din bransch och situation? Att lägga sökordspussel baserat på volymdata och en idealiserad målbild är en sak – att välja rätt pusselbitar är en annan. Vägvalen här får stor inverkan på slutresultatet och vilken avkastning du får på nedlagt tid.

      On-page-optimering

      'On-page' innefattar i SEO-sammanhang allt du gör med din egen webbplats för att maximera möjligheterna att synas i sökresultaten – och det är en hel del. Några exempel kan vara att justera innehåll, HTML-titlar, schema markup, eller förbättra saker som laddningstid, navigation och internlänkning. Du kan också behöva nytt content för att öka relevans och synlighet på specifika begrepp.

      Off-page-optimering

      'Off-page' är alla faktorer utanför din egen webbplats som används av Google för att ranka resultat. Inkommande länkar från andra webbplatser är fortfarande viktigast och här är kvalitet är alltid viktigare än kvantitet. Omnämnanden i sociala medier och PR kan också vara värdefulla (även av andra skäl än SEO), liksom en aktiv företagsprofil hos inte minst Google.

      Mätning och uppföljning

      När allt annat stämmer kommer du på sikt att se resultat som naturligtvis är viktiga att mäta och följa upp. Trafik, användarbeteenden och konvertering är mätbara via verktyg som Google Analytics, och kan i stor utsträckning användas för att justera och förbättra. Man vill också följa utvecklingen med mer renodlade SEO-verktyg som Ahrefs eller Semrush. Förutsatt ett konstaterande att man är på rätt spår kan man nu backa tillbaka ett par steg och försöka optimera för fler sökbegrepp och/eller förbättra resultaten för de befintliga.
      FAQ

      Frågor och svar

      Korta svar på några av de vanligaste frågorna om SEO-analyser. 

      Har du andra frågor? Tveka inte att höra av dig!

      Google har fortfarande den överlägset största marknadsandelen – framförallt när det kommer till kommersiella sökfrågor. Även Bing är fortfarande större än ChatGPT, som är den mest populära AI-modellen. 

      Det betyder inte att frågan är obefogad. ChatGPT, Perplexity med flera blir successivt större trafikkällor som blir mer relevant att optimera för. 

      Fördelen är att nuvarande SEO-metodik i grunden är användbar även i AI-tidsåldern. Till stor del handlar SEO om att göra sitt innehåll enkelt att hitta och kategorisera. Liksom LLM:er använder dessutom Google redan idag (och sedan många år tillbaka) semantisk förståelse av innehåll.

      Så även om Google på sikt minskar sin marknadsandel förlorar man inte genom att lägga huvudfokus på SEO. 

      Till skillnad från helt automatiserade tjänster som sätter enkla betyg på din hemsida, får du här en gratis SEO-analys som är anpassad för att vara användbar. Använd den för att ta reda på konkurrenssituationen och din potential i de organiska sökresultaten. Du kan också få information om eventuella problem med din hemsida som du kan åtgärda med enkla medel. 

      De mest avancerade och användbara är framförallt Ahrefs och Semrush. Tyvärr är inget av dem gratis, men finns i kostnadsfria testversioner. 

      För dig som använder Google Ads är däremot Keyword Planner ett bra verktyg för sökordsanalys och gratis för dig med Ads-konto. Ett annat populärt alternativ är Ubersuggest. 

      För mindre väletablerade webbplatser behöver man räkna med att det tar minst tre månader att se märkbara resultat. Det kan gå fortare för större och etablerade sajter, eftersom de sedan tidigare byggt upp sin trovärdighet enligt Googles sätt att mäta.