Att skriva innehåll för webben: 7 konkreta tips

Om du är som genomsnittsbesökaren har jag bara några sekunder på mig att fånga din uppmärksamhet innan du surfar vidare. Dessutom behöver jag redan nu berätta för Google och andra bottar att sidan handlar om att skriva för webben.

Helt klart en utmaning, men det leder oss osökt in på den här listans första punkt. 

1. F som i Fånga intresset

Eftersom webben är full av alternativ och distraktioner läser vi inte som på papper. Istället skummar vi efter nyckelord och tappar snabbt tålamodet när innehållet inte levererar.  

Beteendet brukar illustreras med en heatmap som påminner om bokstaven F, vilket representerar hur en genomsnittsläsare skummar själva textinnehållet på en webbsida. 

F-mönstret bygger på en snart 20 år gammal Nielsen-studie och är fortfarande relevant, även om det är en kraftig förenkling. 

F-mönster - heat map för hur vi läser på webben (Nielsen)
Individuella läsmönster

I praktiken är beteendet individuellt och beror mycket på läsarens motivation, men det går inte att komma runt behovet av att vara tydlig i inledande rubriker och stycken. 

Några knep för att minska risken att läsaren vänder i dörren kan vara att:

2. Lättläst och konsekvent struktur

Det går inte att undvika att många väljer att skumläsa innehåll på webben. Vad man kan göra istället är att underlätta skummandet. 

En luftig text med styckesindelning, underrubriker och andra delar som bryter av gör att texten känns mindre kompakt.

Formatet kan vara helt avgörande för om användaren väljer att läsa texten överhuvudtaget.

En bra, logisk struktur hjälper samtidigt Google och AI-modeller att kategorisera och indexera ditt innehåll.

Komponenterna i verktygslådan är:

exempelstruktur för webbinnehåll

3. Rätt budskap till rätt målgrupp

tummen upp för rätt målgrupp

Att skriva för webben betyder att vem som helst kan läsa dina texter, men det betyder inte att de kan eller bör tilltala alla. 

Fokusera istället på din målgrupp för att träffa rätt hos de du vill ska nås av ditt budskap.  

Det kan underlätta att använda en persona – en påhittad idealkund/läsare – att anpassa innehållet för.

Tänk på att:

4. Skriv inte (bara) för Google

Det är ingen slump att termer som SEO-copy ses som svordomar idag. Oräkneliga rader text har skrivits (och på senare tid AI-genererats) med Google som huvudmottagare.

Problemet är att Google inte är en person som är intresserad av dina produkter eller tjänster, och den mänskliga trafik du eventuellt får blir sällan imponerad heller.  

Användaren måste alltid komma först, men det omöjliggör inte på något sätt att skriva innehåll som även sökrobotar förstår. 

Liksom ChatGPT och andra AI-modeller har Google semantisk förståelse av innehållet, men visst fokus på sökbegrepp är ändå viktigt och nödvändigt.

Illustration som föreställer Googlebot

5. Kill your darlings: Skriv kortfattat

kvinna skriver för webben

I längre format behöver man såklart inte väga varje ord på guldvåg, men läsarens tid är alltid begränsad. 

Långrandiga inledningar och slutsatser är exempelvis sällan nödvändiga om det inte är en akademisk uppsats du skriver. 

Tyvärr är det ofta svårare att vara kortfattad.

6. Skapa engagerande och delbara titlar

tjej och kille på parkbänk kollar sociala medier på mobilen

Ett kort men viktigt tips är att lägga lite extra energi på att finslipa HTML-titlarna, det vill säga de titlar som visas i webbläsarens titelfält och i Googles sökresultat.  

Den här titeln är ofta (men inte alltid) densamma som sidans huvudrubrik.

Ta alltid med ditt viktigaste sökord men se också till att titeln är inbjudande att klicka på från sökresultat och delningar i sociala medier.

7. Länka smart och begripligt

ett spindelnät som illustrerar länkar på webben

Webben vore ingen webb utan länkar.

Länkarna har stor betydelse för både användarupplevelse och SEO, så det är alltid värt att 

fundera igenom hur, var och varför du länkar. 

Det finns inte nödvändigtvis något rätt eller fel vad gäller antalet länkar, eller vilka sidor du väljer att länka till. Sammanhanget avgör. 

Vad som däremot kan vara värt att tänka på: 

Sök