Frilansande SEO-konsult

Få fler kunder och leads med skräddarsydda, kompletta SEO-strategier

✅ 15+ års erfarenhet

✅ Personlig service

✅ Tydlighet och transparens

✅ Datadrivet och resultatfokuserat

Din SEO-konsult

Hej! Kul att du hittat hit. Mitt namn är Jesper och jag halkade in i SEO-branschen 2007. Har sedan dess hunnit med en hel del uppdrag inom innehållsproduktion, men också som just frilansande SEO-konsult för såväl byråer som enskilda företag.

Som SEO-specialist med tydlig innehållsprofil kan jag hjälpa dig med hela kedjan från analys och planering till produktion och länkanskaffning – eller punktinsatser efter behov.

Alla uppdrag är individuella och skräddarsys för att du ska få maximal avkastning på din investering. Välkommen att höra av dig, eller boka ett möte redan nu för en förutsättningslös diskussion utan säljpitchar.

Tidigare engagemang:

SEO-analys/audit

Ett första steg är att titta närmare på hur din webbplats presterar idag vad gäller befintlig organisk söktrafik, tekniska förutsättningar och innehåll. Du får en tydlig rapport som beskriver utmaningar och möjligheter, inklusive "quick wins" och långsiktiga förbättringar. Jag erbjuder en enklare gratis SEO-analys, men också storskaliga audits som går på djupet med alla detaljer.

Sökordsanalys

Med en sökordsanalys kartlägger man vad dina potentiella kunder söker efter. Sökord och -begrepp kategoriseras efter ämne, sökvolym och sannolik avsikt. Analysen är en förutsättning för att kunna optimera eller skapa sidor som har möjlighet att synas för de aktuella begreppen.

On-page SEO

On-page innefattar egentligen allt som kan förbättras eller skapas på den egna webbplatsen. Det inkluderar tekniska faktorer som exempelvis hastighet, att den enkelt kan indexeras, strukturerad data. Naturligtvis arbetar man också med innehåll och tillhörande titlar, metabeskrivningar, intern länkstruktur, navigering och en hel del annat.

Off-page SEO

Off-page är ett betydligt mindre allomfattande begrepp än on-page, eftersom det främst handlar om länkar, som är en viktig rankingfaktor. Andra externa faktorer är sociala medier och omnämnanden, varav det senare blivit allt viktigare för hur AI (LLM:er) uppfattar och förmedlar ditt varumärke.

GEO / AI-SEO

GEO står för Generative Engine Optimization och handlar om att optimera innehåll för generativ AI, d.v.s. ChatGPT, Googles AI-översikter, Gemini, Perplexity och andra LLM-baserade tjänster. Metoderna har mycket gemensamt med SEO och det finns en stark korrelation mellan bra SEO och synlighet i AI-tjänster. Dock har GEO bland annat (ännu) mer fokus på innehållets struktur och semantiska relevans för användarens ofta komplexa frågeställningar.

SEO-content

Relevant innehåll är en förutsättning för att synas i sökningar alls. Men innehållet måste också optimeras – naturligtvis för sökmotorer, men framförallt för användaren. Eventuell trafik är inte till någon större nytta om inte innehållet skapar engagemang och, åtminstone på sikt, fler konverteringar. Dessutom premierar Google användarvänligt innehåll på en rad olika sätt.

Internationell SEO

Jag har omfattande erfarenhet av sökmotoroptimering för engelskspråkiga webbplatser och kan hjälpa dig med synlighet på de amerikanska eller brittiska marknaderna, eller med en tvåspråkig svensk webbplats.

Varför välja en frilansande SEO-konsult istället för en SEO-byrå?

⚡ Snabbare implementering

Byråkratins frånvaro gör det snabbare att komma igång med både SEO-strategier och implementering.

🎯 Skräddarsydda strategier

Som frilansande SEO-konsult är jag inte låst till en särskild metodik. Du får vad du behöver och inget du inte behöver.

📈 Ansvar och resultatfokus

Jag är personligt investerad i din framgång och lägger fullt fokus på resultatet. 

💰 Lägre kostnader

Det kostar nästan alltid mindre att anlita en frilansande konsult än att engagera en SEO-byrå. 

💡 Enkel kommunikation

Du jobbar direkt med en och samma konsult, utan mellanhänder, för maximal effektivitet.  

🔄 Större flexibilitet

Inga inlåsningseffekter, enkelt att anpassa tjänsterna efter aktuella marknadsförhållanden och behov.

Kostnadsfri analys

Få koll på hur ditt företag ligger till i Google jämfört med dina närmaste konkurrenter. Dessutom ingår en enklare teknisk audit med information du kan använda för att förbättra din webbplats. Bara användbar info utan sälj-pitchar, och du förbinder dig naturligtvis inte till något. 





    Vad skiljer dig från andra SEO-konsulter?

    Efter över 15 år i branschen, som både anställd och frilansande konsult inom innehåll och SEO, har jag samlat på mig mycket erfarenhet av vad som fungerar bra och mindre bra i olika branscher och inriktningar – från lokala tjänsteföretag till storskalig e-handel.

    Profileringen mot innehåll innebär också att jag i de allra flesta fall kan hjälpa till att skapa SEO-copy som går hem hos både användare och Google.

    Naturligtvis håller jag mig också uppdaterad med de senaste strategierna inom GEO/AI-SEO och Googles AI Overviews.

    Du kan räkna med ett analytiskt förhållningssätt där beslut och åtgärder baseras på data och fokus ligger på resultat.

    Jämfört med att anlita en SEO-byrå får du också mer flexibilitet och personlig service, samt med största sannolikhet ett bättre pris.

    Det är helt okomplicerat. Hör bara av dig så tar vi ett kostnadsfritt och förutsättningslöst samtal för att diskutera dina behov, utan säljsnack. Du är också välkommen att använda formuläret på den här sidan så återkommer jag med en kostnadsfri analys.

    Det varierar stort beroende på behov och förutsättningar. Jag sätter pris baserat på faktisk nedlagd tid och tidsåtgången beror på projektets omfattning. Faktorer som webbplatsens storlek och konkurrens i din bransch är avgörande för vilken insats som krävs. Du får alltid en tydlig offert att ta ställning till innan arbetet påbörjas.

    Några av de vanligaste med relevans för SEO:

    SEO – Search Engine Optimization – Sökmotoroptimering för att förbättra en webbplats synlighet i sökmotorer

    SEM – Search Engine Marketing – Marknadsföring via sökmotorer, egentligen inklusive både SEO och betald annonsering med t.ex. Google Ads, men har kommit att användas endast med den sistnämnda betydelsen.

    SERP – Search Engine Results Page – Sökmotorns resultatsida

    CTR – Click-Through Rate – Klickfrekvens, andel som klickar på en länk i sökmotorn av de som ser den

    URL – Uniform Resource Locator – Webbadress till en specifik sida

    HTML – HyperText Markup Language – Kodspråk för att strukturera webbsidor

    JS – JavaScript – Programmeringsspråk för interaktiva funktioner på webbsidor

    UX – User Experience – Användarupplevelse

    CMS – Content Management System –
    Innehållshanteringssystem som WordPress, Drupal etc.

    CDN – Content Delivery Network – Nätverk för snabbare leverans av webbplatsinnehåll

    SSL – Secure Sockets Layer – Säkerhetsprotokoll för krypterad dataöverföring (HTTPS)

    KPI – Key Performance Indicator – Nyckeltal för att mäta resultat

    GA – Google Analytics

    GSC – Google Search Console – Googles verktyg för att övervaka hur webbplatsen presterar i sök (tidigare Webmaster Tools)

    LSI – Latent Semantic Indexing – Sökmotorers sätt att förstå relaterade ord och koncept

    UGC – User Generated Content – Användargenererat innehåll (recensioner, kommentarer etc.)

    CTA – Call to Action – Uppmaning till handling, som ”Köp nu”

    DA – Domain Authority – Moz poängtal som uppskattar en domäns styrka (0-100)

    PA – Page Authority – Moz poängtal för enskild sida, motsvarande DA

    PR – PageRank – Googles ursprungliga algoritm för att värdera sidors betydelse baserat på länkar

    E(E)AT – Expertise, (Experience), Authoritativeness, Trustworthiness – Googles kvalitetsfaktorer för innehåll

    LCP – Largest Contentful Paint – Mättal för hur snabbt det största innehållselementet laddas

    FID – First Input Delay – Tid från första användarinteraktion till webbläsarens respons

    CLS – Cumulative Layout Shift – Mäter visuell stabilitet när sidan laddas

    Core Web Vitals – Googles ”viktiga webbmått”
    (LCP, FID och CLS)

    JSON-LD – JavaScript Object Notation for Linked Data – Format för strukturerad data

    Rich Snippets – Utökade sökresultat
    Sökresultat med extra information

    GMB – Google My Business – Googles tjänst för företagsprofiler

    Nofollow – HTML-attribut som säger åt sökmotorer att inte ge värde till en länk

    Du kan hitta ännu fler spännande förkortningar och termer i den här ordlistan.

    Det beror på hur konkurrensutsatt den aktuella marknaden är och hur stark din domän är (främst sett till inkommande länkar). SEO kräver långsiktighet och det går i de flesta fall inte att räkna med revolutionerande resultat på mindre än 3-6 månader. Historiskt har emellertid SEO alltid varit en lönsam investering på sikt, och det har inte blivit mindre sant i AI-eran. 

    Bland annat Ahrefs och Screaming Frog, men också kostnadsfria verktyg som Google Analytics för mätning och uppföljning. AI-verktyg som Claude och ChatGPT har också många användningsområden.

    Absolut. Jag finns i Östergötland och kan vara på plats samma dag i  exempelvis Norrköping och Linköping, men har också jobbat i Stockholm under längre perioder. Kan också vara på plats i Göteborg, Malmö och på andra håll efter behov. Om avståndet är långt kan vi i första hand kommunicera digitalt och ha regelbundna avstämningar i videomöten.

    FAQ

    Vanliga frågor och svar från din frilansande SEO-konsult.