Frilansande SEO-konsult
Få fler kunder och leads med skräddarsydda, kompletta SEO-strategier
✅ 15+ års erfarenhet
✅ Personlig service
✅ Tydlighet och transparens
✅ Datadrivet och resultatfokuserat
Din SEO-konsult
Hej! Kul att du hittat hit. Mitt namn är Jesper och jag halkade in i SEO-branschen 2007. Har sedan dess hunnit med en hel del uppdrag inom innehållsproduktion, men också som just frilansande SEO-konsult för såväl byråer som enskilda företag.
Som SEO-specialist med tydlig innehållsprofil kan jag hjälpa dig med hela kedjan från analys och planering till produktion och länkanskaffning – eller punktinsatser efter behov.
Alla uppdrag är individuella och skräddarsys för att du ska få maximal avkastning på din investering. Välkommen att höra av dig, eller boka ett möte redan nu för en förutsättningslös diskussion utan säljpitchar.
Tidigare engagemang:
Mina SEO-tjänster
Ett mycket stort antal faktorer, både tekniska och innehållsmässiga, påverkar hur och varför en webbsida syns i Google (och många av dessa påverkar även omnämnanden i LLM:er som ChatGPT). Därför behöver man arbeta med SEO metodiskt och långsiktigt.
Här kan du läsa mer om tjänsterna jag erbjuder som frilansande SEO-konsult och vad de innebär mer konkret.
SEO-analys/audit
Sökordsanalys
On-page SEO
Off-page SEO
GEO / AI-SEO
SEO-content
Internationell SEO
Varför välja en frilansande SEO-konsult istället för en SEO-byrå?
⚡ Snabbare implementering
Byråkratins frånvaro gör det snabbare att komma igång med både SEO-strategier och implementering.
🎯 Skräddarsydda strategier
Som frilansande SEO-konsult är jag inte låst till en särskild metodik. Du får vad du behöver och inget du inte behöver.
📈 Ansvar och resultatfokus
Jag är personligt investerad i din framgång och lägger fullt fokus på resultatet.
💰 Lägre kostnader
Det kostar nästan alltid mindre att anlita en frilansande konsult än att engagera en SEO-byrå.
💡 Enkel kommunikation
Du jobbar direkt med en och samma konsult, utan mellanhänder, för maximal effektivitet.
🔄 Större flexibilitet
Inga inlåsningseffekter, enkelt att anpassa tjänsterna efter aktuella marknadsförhållanden och behov.
Kostnadsfri analys
Få koll på hur ditt företag ligger till i Google jämfört med dina närmaste konkurrenter. Dessutom ingår en enklare teknisk audit med information du kan använda för att förbättra din webbplats. Bara användbar info utan sälj-pitchar, och du förbinder dig naturligtvis inte till något.
Vad skiljer dig från andra SEO-konsulter?
Efter över 15 år i branschen, som både anställd och frilansande konsult inom innehåll och SEO, har jag samlat på mig mycket erfarenhet av vad som fungerar bra och mindre bra i olika branscher och inriktningar – från lokala tjänsteföretag till storskalig e-handel.
Profileringen mot innehåll innebär också att jag i de allra flesta fall kan hjälpa till att skapa SEO-copy som går hem hos både användare och Google.
Naturligtvis håller jag mig också uppdaterad med de senaste strategierna inom GEO/AI-SEO och Googles AI Overviews.
Du kan räkna med ett analytiskt förhållningssätt där beslut och åtgärder baseras på data och fokus ligger på resultat.
Jämfört med att anlita en SEO-byrå får du också mer flexibilitet och personlig service, samt med största sannolikhet ett bättre pris.
Hur fungerar det att anlita dig som SEO-konsult?
Det är helt okomplicerat. Hör bara av dig så tar vi ett kostnadsfritt och förutsättningslöst samtal för att diskutera dina behov, utan säljsnack. Du är också välkommen att använda formuläret på den här sidan så återkommer jag med en kostnadsfri analys.
Hur mycket kostar dina tjänster?
Vad betyder alla förkortningar och SEO-termer?
Några av de vanligaste med relevans för SEO:
SEO – Search Engine Optimization – Sökmotoroptimering för att förbättra en webbplats synlighet i sökmotorer
SEM – Search Engine Marketing – Marknadsföring via sökmotorer, egentligen inklusive både SEO och betald annonsering med t.ex. Google Ads, men har kommit att användas endast med den sistnämnda betydelsen.
SERP – Search Engine Results Page – Sökmotorns resultatsida
CTR – Click-Through Rate – Klickfrekvens, andel som klickar på en länk i sökmotorn av de som ser den
URL – Uniform Resource Locator – Webbadress till en specifik sida
HTML – HyperText Markup Language – Kodspråk för att strukturera webbsidor
JS – JavaScript – Programmeringsspråk för interaktiva funktioner på webbsidor
UX – User Experience – Användarupplevelse
CMS – Content Management System –
Innehållshanteringssystem som WordPress, Drupal etc.
CDN – Content Delivery Network – Nätverk för snabbare leverans av webbplatsinnehåll
SSL – Secure Sockets Layer – Säkerhetsprotokoll för krypterad dataöverföring (HTTPS)
KPI – Key Performance Indicator – Nyckeltal för att mäta resultat
GA – Google Analytics
GSC – Google Search Console – Googles verktyg för att övervaka hur webbplatsen presterar i sök (tidigare Webmaster Tools)
LSI – Latent Semantic Indexing – Sökmotorers sätt att förstå relaterade ord och koncept
UGC – User Generated Content – Användargenererat innehåll (recensioner, kommentarer etc.)
CTA – Call to Action – Uppmaning till handling, som ”Köp nu”
DA – Domain Authority – Moz poängtal som uppskattar en domäns styrka (0-100)
PA – Page Authority – Moz poängtal för enskild sida, motsvarande DA
PR – PageRank – Googles ursprungliga algoritm för att värdera sidors betydelse baserat på länkar
E(E)AT – Expertise, (Experience), Authoritativeness, Trustworthiness – Googles kvalitetsfaktorer för innehåll
LCP – Largest Contentful Paint – Mättal för hur snabbt det största innehållselementet laddas
FID – First Input Delay – Tid från första användarinteraktion till webbläsarens respons
CLS – Cumulative Layout Shift – Mäter visuell stabilitet när sidan laddas
Core Web Vitals – Googles ”viktiga webbmått”
(LCP, FID och CLS)
JSON-LD – JavaScript Object Notation for Linked Data – Format för strukturerad data
Rich Snippets – Utökade sökresultat
Sökresultat med extra information
GMB – Google My Business – Googles tjänst för företagsprofiler
Nofollow – HTML-attribut som säger åt sökmotorer att inte ge värde till en länk
Du kan hitta ännu fler spännande förkortningar och termer i den här ordlistan.
Hur lång tid tar sökmotoroptimering?
Det beror på hur konkurrensutsatt den aktuella marknaden är och hur stark din domän är (främst sett till inkommande länkar). SEO kräver långsiktighet och det går i de flesta fall inte att räkna med revolutionerande resultat på mindre än 3-6 månader. Historiskt har emellertid SEO alltid varit en lönsam investering på sikt, och det har inte blivit mindre sant i AI-eran.
Vilka SEO-verktyg använder du?
Tar du uppdrag i hela Sverige?
Absolut. Jag finns i Östergötland och kan vara på plats samma dag i exempelvis Norrköping och Linköping, men har också jobbat i Stockholm under längre perioder. Kan också vara på plats i Göteborg, Malmö och på andra håll efter behov. Om avståndet är långt kan vi i första hand kommunicera digitalt och ha regelbundna avstämningar i videomöten.
FAQ
Vanliga frågor och svar från din frilansande SEO-konsult.