
Gratis SEO-analys
Få en helt kostnadsfri check på hur ditt företag ligger till i Google jämfört med dina närmaste konkurrenter i sökresultaten. Dessutom ingår en enklare teknisk audit med information du kan använda för att förbättra din webbplats.
OBS! SEO-analysen är individuellt anpassad för att vara användbar för just ditt företag. Resultat skickas till angiven e-postadress. Genom att klicka på Skicka godkänner du att dina kontaktuppgifter används för ändamålet.
Gratis SEO-analys
Få en helst kostnadsfri check på hur ditt företag ligger till i Google jämfört med dina närmaste konkurrenter i sökresultaten. Dessutom ingår en enklare teknisk audit med information du kan använda för att förbättra din webbplats.
OBS! SEO-analysen är individuellt anpassad för att vara användbar för just ditt företag. Resultatet skickas till angiven e-postadress. Genom att klicka på Skicka godkänner att dina kontaktuppgifter används för ändamålet.
Vad ingår?
Här får du helt utan kostnad en grundläggande men i många fall ovärderlig check på ditt företags SEO-status. Du behöver inte dela access till din webbplats eller annan plattform för att den kostnadsfria SEO-analysen ska kunna genomföras.
- Nuvarande ranking och konkurrenter i Google
- Enklare teknisk audit (crawl)
- Förslag på kort- och långsiktiga möjligheter
Så jobbar vi med sökmotoroptimering
Helt anpassat efter ditt företags förutsättningar och behov, är det korta svaret. Det finns inga paketlösningar inom SEO som passar alla.
Med det sagt finns det vissa steg i processen som är helt nödvändiga, såsom datainsamling, sökordsanalys och vissa justeringar av webbplatsens innehåll. Tidsåtgången skiljer sig dock radikalt mellan exempelvis SEO för hantverkare som vill synas lokalt och för e-handlare med stort sortiment. Läs mer här till höger/nedan om hur arbetet går till under och efter en SEO-analys.
Om du är intresserad av ett mer långsiktigt samarbete tar vi ett inledande, förutsättningslöst möte – på plats hos ditt företag eller via videolänk – där vi kommer överens om realistiska målsättningar och omfattning för ett potentiellt SEO-projekt.
Självklart är du alltid välkommen att höra av dig med frågor via telefon eller e-post.
Nuläge och konkurrenter
Quick wins: Kortsiktiga förbättringar
Sökordsanalys och -planering
On-page-optimering
Off-page-optimering
Mätning och uppföljning
Frågor och svar
Korta svar på några av de vanligaste frågorna om SEO-analyser.
Har du andra frågor? Tveka inte att höra av dig!
Hur kan jag använda min kostnadsfria SEO-analys?
Till skillnad från helt automatiserade tjänster som sätter enkla betyg på din hemsida, får du här en gratis SEO-analys som är anpassad för att vara användbar. Använd den för att ta reda på konkurrenssituationen och din potential i de organiska sökresultaten. Du kan också få information om eventuella problem med din hemsida som du kan åtgärda med enkla medel.
Finns det kostnadsfria SEO-verktyg jag kan använda själv?
De mest avancerade och användbara är framförallt Ahrefs, Semrush, Majestic och Moz. Tyvärr är inget av dem gratis, men de finns i kostnadsfria testversioner.
För dig som använder Google Ads är Keyword Planner ett bra verktyg för sökordsanalys och kostar inget för dig med Ads-konto. Ett annat populärt alternativ är Ubersuggest.
Du kan också använda olika AI-verktyg för att identifiera potentiella problem och möjligheter.
Bör man jobba parallellt med AI-optimering (GEO) idag?
Absolut. Dock är konventionell SEO-metodik användbar även för AI (språkmodeller), vilket bekräftats av både Google och Bing, men också av data. Till stor del handlar SEO om att göra sitt innehåll enkelt att hitta och kategorisera, vilket är en fördel oavsett kanal. Liksom LLM:er använder dessutom Google redan idag (och sedan många år tillbaka) semantisk förståelse av innehåll.
Det är också viktigt att känna till att Google fortfarande (2025) står för den överlägset största marknadsandelen – framförallt när det gäller kommersiella sökfrågor. Även Bing är avsevärt större än ChatGPT, som i sin tur är den vanligaste trafikkällan bland LLM:erna.
Det betyder inte att frågan är obefogad. ChatGPT, Perplexity med flera blir successivt större trafikkällor som blir mer relevant att optimera för. Men även om Google på sikt minskar sin marknadsandel förlorar man inte genom att jobba med SEO.