För bara ett några år sedan var det ofta en utmaning att hitta konkreta användningsområden för AI. I mitten av 2025 är det istället svårt att få överblick över antalet tillämpningar enbart inom marknadsföring.
Trots det är vi antagligen bara i startgroparna – AI inom marknadsförings förväntas växa exponentiellt under åren som kommer.
Vanligaste AI-tillämpningarna 2025
Det är ingen vågad gissning att AI-verktygen blir både mer avancerade och lättillgängliga längs vägen fram till 2034, men redan idag har många marknadsteam införlivat någon form av AI i verksamheten.
De vanligaste användningsområdena enligt SurveyMonkey är att:
- skapa innehåll (presentationer, inlägg på sociala medier och bloggar, e-post).
- optimera innehåll (SEO, e-postkampanjer).
- brainstorma innehållsidéer.
- ta hjälp av AI med research.
- analysera data för insikter.
- automatisera repetitiva uppgifter och processer.
Huvudsyftet med de flesta kan med andra ord kokas ner till tidsbesparing, i alla stadier från analys till produktion. Några exempel följer nedan.
1. ChatGPT: Mest populär och bättre än någonsin
Anledningen till att många började få upp ögonen för LLM:er och AI var OpenAI:s ChatGPT. Med den multimodala modellen GPT-4 (och effektivare GTP-4o) började det bli användbart på riktigt. Just nu är ChatGPT bland annat bäst på att generera bilder med inslag av text, men det är alltid värt att testa alternativ som Grok och Claude för att se vad som fungerar bäst just nu för ett specifikt användningsområde.
ChatGPT kan också generera längre texter som blogginlägg eller artiklar, men resultatet är fortfarande ofta generiskt och uppenbart AI-genererat, även om du är bra på att prompta. Däremot kan det vara ett bra verktyg för utkast och planering, eller för att skapa/förbättra beskrivande produkttexter, annonscopy och andra texter med snävare fokus.
Några intressanta användningsområden för ChatGPT är med andra ord att:
- generera bilder med text
- skapa produktbeskrivningar
- ta fram utkast för längre texter
- generera alt-texter för bilder
- experimentera fram annonscopy för t.ex. Google Ads
Många specialiserade och fristående verktyg integrerar ChatGPT under huven via API, men många specialiseringar lever också i gränssnittet i form av GPT:er som är värda att utforska.
2. Midjourney: Detaljerade bilder med mer kontroll
Även om OpenAI:s bildgenerator DALL·E har blivit allt bättre är den framförallt bra på att skapa bilder med godkänd kvalitet snabbt. Midjourney har större fokus på realism och ger dig mer kontroll över resultatet, vilket passar bättre för marknadsföringsmaterial.
I likhet med Stable Diffusion kräver Midjourney lite mer input för att du ska träffa rätt. Det kan till exempel löna sig mer att vara detaljerad med motivet, samt ljussättning, komposition, format och annat.
En fördel är att Midjourney är ganska billigt för småskaliga användare, med abonnemang som börjar på $10 och räcker långt.
3. Writesonic, Jasper: Mer sofistikerad textgenerering
De lite mer sofistikerade alternativen för textproduktion har blivit bättre på att tweaka genererade texter så att de ser mer naturliga ut. Men oavsett deep research-lägen och löften om faktagranskning kan du räkna med ett och annat hallucinerat påstående.
Om man tar höjd för begränsningarna går det ändå att få fart på produktionen med exempelvis Writesonic eller Jasper. Dessa har lite varierande funktionalitet men alla jobbar huvudsakligen med text och bygger i grunden på ChatGPT och/eller Claude.
Både Writesonic och Jasper har också SEO-funktioner och möjlighet att lägga till en ”brand voice”, eller tonalitet. Värdet av det sistnämnda är dock fortfarande tveksamt eftersom det ofta låter krystat. Precis som med annan AI-genererad text blir resultatet bättre med snävare fokus och helst lite kortare texter.
4. Sora, Kling AI: Animationer för Instagram och TikTok
Ett och annat ögonbryn höjdes när de OpenAI visade upp de första videoklippen genererade med Sora. Sedan dess har Sora blivit tillgängligt med ChatGPT Plus, men också fått sällskap av alternativ som Kling och Runway.
Med ChatGPT Plus ($20/mån) är du för närvarande begränsad till 10-sekundersklipp i 720p-upplösning. Om du vill ha mer krävs det dyra ChatGPT Pro-abonnemanget för $200/mån och då är alternativen mer intressanta.
Alla har text-till-video-funktionalitet men också bild-till-video, vilket är spännande sätt att skapa uppseendeväckande klipp för annonsering i sociala medier.
5. Copy.ai: Avancerade arbetsflöden för marknadsförare
Ursprungligen var Copy.ai ett ganska simpelt GUI för textproduktion via ChatGPT, men nu är det ett betydligt mer fullfjädrat system för att bygga automatiserade arbetsflöden.
Utöver funktioner för just copy, innehållsproduktion och översättning kan du skapa triggers för scraping, research och analys.