SEO Linköping

Lokal SEO-konsult med 15+ års erfarenhet som hjälper ditt Linköpingsföretag att synas bättre i Google.

byline
Frågor eller funderingar? Ring Jesper på 070-718 08 83
ahrefs illustration

Professionell SEO-hjälp i Linköping

Oavsett om ditt mål är att synas lokalt i Linköping och Östergötland med lokal SEO – eller att konkurrera nationellt eller internationellt – är sökmotoroptimering en viktig och kostnadseffektiv marknadsföringskanal för tillväxt.

Som SEO-konsult i Linköping erbjuder jag skräddarsydd hjälp där varje strategi anpassas efter dina specifika behov.

Dessutom får du alltid full transparens i arbetet, proaktiv uppföljning och inte minst dokumentation som gör att du kan fortsätta utveckla ditt SEO-arbete på egen hand i den utsträckning du vill.

Behov, förutsättningar och målbild

Grunden för framgångsrik SEO är att förstå din verksamhet och dina ambitioner. Ska ditt Linköpingsföretag synas lokalt, regionalt i Östergötland med omnejd, nationellt eller internationellt? Baserat på dina mål analyserar vi sedan webbplatsens tekniska status, innehållskvalitet, länkprofil och konkurrensbilden för att skapa en skräddarsydd SEO-strategi.

Quick wins: Enkla och effektiva åtgärder

Även om SEO kräver långsiktigt tänk, identifierar vi ofta snabba förbättringar redan i analysfasen. Exempel på sådana 'quick wins' är reparation av trasiga länkar, korrigering av felaktiga redirects eller optimering av bristfälliga HTML-titlar. Dessa åtgärder prioriteras eftersom de både stärker den långsiktiga strategin och kan ge märkbara resultat relativt snabbt.

Detaljerad konkurrens- och sökordsanalys

En central del av SEO-arbetet är att förstå hur din målgrupp söker genom analys av sökbeteende, relevanta sökord och sökvolymer. Omfattningen av denna sökordsanalys beror på dina mål och projektets storlek, men det avgörande är att identifiera de söktermer som verkligen når fram till dina potentiella kunder.

On-page-optimering (egna webbplatsen)

On-page-SEO handlar om att optimera alla element på din webbplats för bättre synlighet i Google. Mest grundläggande är att ha högkvalitativt innehåll som möter användarnas behov och löser deras problem. Därutöver spelar faktorer som internlänkningsstruktur, teknisk tillgänglighet och sidladdningshastighet avgörande roller för hur Google och andra bedömer din webbplats.

Off-page-optimering (länkar)

Off-page-optimering omfattar alla externa faktorer som påverkar din webbplats ranking i sökmotorerna. Den viktigaste komponenten är att bygga upp kvalitativa backlinks från relevanta webbplatser, men även andra signaler från t.ex. omnämnanden i sociala medier kan vara betydelsefulla.

Rapportering och uppföljning

SEO-resultat är i högsta grad mätbara, även om det krävs lite mer tålamod jämfört med annonsering. Längs vägen följer vi kontinuerligt upp utvecklingen av KPI:er som rankingpositioner, organisk trafik och konverteringar. Baserat på data genomför vi sedan löpande justeringar och förbättringar för att maximera resultaten över tid.

Lokal närvaro och bred expertis

Som fristående SEO-konsult kan jag erbjuda större flexibilitet än en större SEO-byrå. Du får:

  • Helhetssyn på digital marknadsföring baserad på närmare 20 års branscherfarenhet, med fokus på hur sökmotoroptimering samspelar effektivt med innehåll och annonsering.
  • Tydlighet och transparens, utan prenumerationsmodeller eller andra inlåsningseffekter. Långsiktiga samarbeten bygger på att du är nöjd med resultaten.
  • Flexibilitet och kostndsandseffektivitet. Du väljer alltid själv omfattning efter behov.
  • Datadrivet arbetssätt.All SEO-optimering baseras på data och mätbara resultat. Med moderna verktyg och AI-stöd går det att jobba mer effektivt än någonsin.

Tydliga leveranser

Alla SEO-insatser är mätbara både avseende kvantitet och kvalitet. Som beställare vet du alltid vad du får och vilka resultaten är på kort och lång sikt. 

Avtal på dina villkor

Fokus ligger på ett långsiktiga samarbeten baserat på att du är nöjd. Det går däremot också utmärkt att avtala om enstaka punktinsatser där du behöver förstärkning, t.ex. med SEO-migrering till ny plattform eller produktoptimering för e-handel.  

Konkurrenskraftiga priser

Prissättningen baseras på faktisk nedlagd och tydligt redovisad tid. Det betyder i de allra flesta fall en mycket attraktiv totalkostnad jämfört med en SEO-byrå.

Frågor och svar

Korta svar på några av de vanligaste frågorna om SEO för företag i Linköping.

Har du andra frågor? Tveka inte att höra av dig!
Hur mycket kostar SEO-tjänster i Linköping?
För små och medelstora företag kan kostnaden för SEO-tjänster vara allt från någon eller några tusenlappar i engångskostnad för punktinsatser, till kanske 15 000 kr/mån för löpande uppdrag. Stora företag har ofta heltidsanställda SEO-specialister eller hyr konsulter långsiktigt. Med andra ord beror det helt på uppdragets omfattning och ditt företags specifika behov.

Tidsramen för SEO-resultat beror på många faktorer, men 3-6 månader är en vanlig period för att se tydliga förbättringar. Faktorer som påverkar är bland annat:

  • Webbplatsens (domänens) nuvarande länkprofil
  • Konkurrensnivån för dina önskade sökord
  • Kvantitet och kvalitet på befintligt innehåll

Generellt sett behöver man som nyetablerad ha mer tålamod med resultaten än en etablerad sajt.

Som regel nej. Vad arbetet går ut på är att, baserat på data, erfarenhet och en nypa kreativitet, skapa de bästa tänkbara förutsättningarna för din webbplats att få mer trafik från sökresultatsidorna. 

Det går till viss del att förutse resultatet baserad på sannolikheter och erfarenhet, men många faktorer spelar in som gör det orimligt att utfärda garantier, exempelvis ändringar i Googles algoritmer, eller att dina konkurrenter gör stora SEO-satsningar.

Ungefär som det låter är teknisk SEO det som händer ”under huven” på en webbplats och kan påverka synligheten (direkt eller indirekt). Exempelvis:

  • Prestanda – Laddningstider och användarupplevelse
  • URL-struktur och navigering – Logisk och SEO-vänlig uppbyggnad
  • Indexering – Säkerställa att Google hittar och kan crawla innehållet
  • Säkerhet – SSL-certifikat och HTTPS-implementation
  • Strukturerad data – Schema-markup för vissa typer av innehåll som produkter och tjänster
  • Redirects – Omdirigering av trafik och länkkraft till relevanta sidor

Absolut! Optimering för synlighet i språkmodeller som ChatGPT eller Googles AI-översikter ingår naturligt i modern sökmotoroptimering. Det innebär exempelvis:

  • Fokus på semantisk förståelse och naturligt språk
  • Strukturerad data och tydliga innehållshierarkier
  • Svar på specifika frågor användare kan ställa
  • Optimering för featured snippets och AI-översikter
  • Anpassning för röstsökning och konversationer

Utvecklingen inom GEO (eller vad det kallas för stunden såsom AI-SEO, LLMO, etc.) följs noga och integreras detta i alla långsiktiga strategier.

Det finns flera sätt att mäta och följa upp. Några viktiga nyckeltal/KPI:er är:

  • Rankingpositioner – allmänt och för målsökord
  • Organisk trafik från sökmotorer
  • Klickfrekvens (CTR) i sökresultaten
  • Genomsnittlig position
  • Konverteringsgrad från organisk trafik
  • Engagemang och tid på webbplatsen

Verktyg som kan användas är specialiserade tjänster som Ahrefs eller SEMRush, men också Google Analytics och Google Search Console.

På kort sikt ingenting. SEO-arbete ger bestående resultat även efter att aktivt arbete avslutats, inte minst eftersom du sannolikt förbättrat både innehåll, tekniska förutsättningar och länkprofil. 

På längre sikt innebär konkurrens och uppdaterade algoritmer ofta att positioner gradvis försämras. 

Ja, jag har erfarenhet av att hjälpa företag inom många olika branscher, inte bara i Linköping utan i hela Sverige:

Lokala tjänsteföretag – Frisörer, tandläkare, bilverkstäder, hantverkare

E-handel – Webbutiker inom alla produktkategorier

B2B-företag – Konsulter, IT-företag, juristbyråer, industri

Restauranger

Hälsa och sjukvård – Kliniker, vårdcentraler, specialister

Utbildning – Skolor, kurser, coaching

Varje bransch har sina unika SEO-utmaningar och möjligheter, vilket vi tar hänsyn till i våra strategier.