Google Ads Norrköping

Få hjälp med skräddarsydda Google Ads-kampanjer som driver försäljning och kvalificerade leads från första månaden.

✅ 15+ års erfarenhet

✅ Alla nödvändiga certifieringar

✅ Avtal på dina villkor

Kontakt

Fler kunder och leads med Google Ads

Annonsering med Google Ads (tidigare känt som AdWords) är ett effektivt sätt att driva relevant trafik till din hemsida, inte minst via Google-sökningar på högkonverterande sökbegrepp.

Här får du certifierad och erfaren hjälp med allt från punktinsatser till löpande drift och datadrivna förbättringar. Uppdraget skräddarsys helt efter ditt företags behov och det finns inga bindningstider.

Tveka inte att höra av dig om du vill veta mer – eller boka ett digitalt möte för en förutsättningslös diskussion nu direkt. Självklart kan vi också träffas på plats hos ditt företag i Norrköping eller andra delar av Östergötland.

1. Sökbegrepp och matchningstyper

En genomtänkt sökordsanalys är avgörande för en kostnadseffektiv Google Ads-kampanj. Syftet är att identifiera både uppenbara och mindre uppenbara söktermer som din målgrupp använder när de letar efter dina produkter eller tjänster. Sökorden behöver också förses med en av tre matchingstyper som ger större räckvidd (bred matchning) eller mer precision (frasmatchning eller exakt matchning). Du kan också använda så kallade negativa sökord för sammanhang där du specifikt inte vill synas.

2. Kampanjstruktur och budget

Google Ads har flera kampanjtyper, inklusive sök (textannonser i sökresultat), display (banners), shopping (produktannonser), YouTube-video eller AI-drivna Performance Max, som ger tillgång till alla Google-kanaler. Kampanjtypen man väljer avgörs av målet med annonseringen och din dagliga budget. För att maximera värdet av budgeten används budstrategier som fokuserar på synlighet, klick, konverteringar eller ROAS (return on ad spend).

3. Annonser och annonsgrupper

Tydlighet och vass copy är avgörande för kampanjernas lönsamhet och effektivitet. Varje enskild textannons använder en uppsättning rubriker, beskrivningar och tillägg som ska presenteras i rätt kombination baserat på bland annat maskininlärning och AI. Annonserna lever i annonsgrupper som kategoriseras efter tema, t.ex. typ av produkt eller tjänst.

4. Målgrupssegmentering

Det finns flera alternativ som hjälper dig att nå rätt målgrupp med Google Ads. Först och främst ställer du in en geografisk inriktning som kan vara hela landet eller specifika städer och områden. Annonserna kan också riktas baserat på demografiska parametrar, intressen och beteenden, inklusive om en potentiell kund interagerat med ditt företag tidigare.

5. Analys och optimering

När dina kampanjer pågått en tid och ackumulerat data är det viktigt att utvärdera dem på nyckeltal som klickfrekvens (CTR), konverteringsfrekvens och kostnad per konvertering. Oftast har du sökord, annonser och budstrategier som fungerar bra eller mindre bra. Då är det läge att exempelvis ta bort underpresterande sökord, justera eller A/B-testa annonser och budstrategier eller lägga till negativa sökord för att undvika irrelevanta klick.
google ads illustration

Rätt Google Ads-lösning för ditt företag

När det kommer till digital marknadsföring har ett nischat tjänsteföretag helt andra förutsättningar och behov än en större webbutik. Därför finns det heller ingen Google Ads-byrå med paketlösningar som passar alla.

Oavsett om du behöver omfattande hjälp med driften eller enstaka punktinsatser, hittar vi en lösning som passar just dig och ditt företag.

Tveka inte att höra av dig om du vill veta mer eller har andra frågor och funderingar.

Frågor och svar

Koncisa svar på några av de vanligaste frågorna om Google Ads för små och medelstora företag. 

Har du andra frågor? Tveka inte att höra av dig!
Passar Google Ads/AdWords för små företag?

Absolut! Google Ads är särskilt effektivt för små och medelstora företag eftersom du kan:

  • sätta en exakt budget och aldrig överskrida den.
  • nå kunder just när de söker efter dina tjänster.
  • konkurrera med större företag genom smart målgruppssegmentering.
  • få resultat och snabbt se vad som fungerar.

Nya sökkampanjer inleds med en inlärningsperiod, men redan inom några dagar börjar du få klick och besökare. Resultaten kan och bör också förbättras på sikt, i takt med att du har mer data som underlag.  

Det finns ingen fast kostnad för Google Ads – du bestämmer själv din budget per dag. För många småföretag ligger den månatliga budgeten mellan 5–15 000 kr. Klickkostnaden i sökannonser varierar från omkring 50 öre till över 100 kr för de mest konkurrensutsatta branscherna. Eventuella kostnader för konsulttjänster faktureras separat.

Det finns inga heltäckande svar, men för mindre företag med nystartade kampanjer kan det röra sig om:

  • Testperiod: 3 000-5 000 kr/månad i 2-3 månader
  • Etablerade företag: 5 000-15 000 kr/månad
  • Lokala tjänsteföretag: 2 000-8 000 kr/månad

Budgeten anpassas efter dina mål, bransch och konkurrens på relevanta sökord. Och på lite sikt naturligtvis efter konverteringskostnad och lönsamhet. 

Klickkostnaden påverkas av:

  • Konkurrens: Fler annonsörer = högre kostnader
  • Bransch: Vissa branscher som fastighetsmäklare och advokater har naturligt högre kostnader (exempelvis för att leads är mer värdefulla)
  • Kvalitetspoäng: Bättre annonser och landningssidor = lägre kostnader
  • Målgrupp: Specifik målgruppsinriktning kan påverka priset
  • Tid på dygnet: Vissa timmar är mer konkurrensutsatta

För de flesta små och medelstora brukar shopping- eller sökannonser vara en bra start på grund av:

  • Når personer som aktivt söker efter dina tjänster eller produkter
  • Har högst konverteringsgrad
  • Ger mest kontroll över budget och målgrupp
  • Är enklast att mäta ROI på

Display och video kan vara bra för att öka synligheten för varumärket, men är mindre effektiva för att driva direkt försäljning. Performance Max (pMax) är främst intressant för lite större företag och budgetar, men ger mindre kontroll överlag.

Du får hjälp med att hitta rätt sökord genom:

  • analys av vad dina kunder faktiskt söker efter.
  • konkurrensanalys av andra företag i din bransch.
  • användning av Googles verktyg för sökordsplanering (samt tredjepartsverktyg)
  • balans mellan sökvolym, konkurrens och relevans

Den mest självklara framgångsbarometerns är att en kampanj är lönsam, men för att förbättra kampanjer är det också viktigt att hålla koll på viktiga nyckeltal som:

  • Klickfrekvens (CTR): Andel som klickar på dina annonser
  • Konverteringsgrad: Andel besökare som blir kunder
  • Kostnad per konvertering: Hur mycket du betalar för varje kund
  • Avkastning annonskostnader (ROAS – Return on Ad Spend): Intäkter / kostnader.
  • Kvalitetspoäng: Googles bedömning av dina annonser
Det är viktigt att spåra lönsamhet och nyckeltal (se ovan) genom daglig övervakning, veckovisa justeringar av bud och budget, samt månatliga analyser och strategiska förändringar. A/B-tester (experiment med olika parametrar) är också en del av verktygslådan.

Det finns många potentiella anledningar till att Google Ads-kampanjer inte fungerar som det var tänkt, från start eller längs vägen:

  • Konkurrenter kan tillkomma längs vägen och driva upp konverteringskostnaden.
  • Landningssidorna underpresterar relativt konkurrenter (t.ex. användarupplevelse, kvalitetspoäng)
  • Erbjudandet är inte nog konkurrenskraftigt
  • Annonserna är otydliga (låg CTR)
  • Sökord och inriktningar behöver justeras.
  • Kampanjtypen är inte optimal.

Dessa och andra faktorer behöver man ta hänsyn till och följa upp eftersom de kan förändras längs vägen. De är också bland de första att kika på i inledningsskedet av kampanjen. Fördelen med Google Ads är att man ofta ser relativt snabbt om en kampanj inte går åt rätt håll och enkelt kan pausa för att byta riktning.

Inte nödvändigtvis, men det är viktigt med starka landnings- eller produktsidor för bästa resultat.

Du kan självklart få hjälp med eventuella uppdateringar och förbättringar.

Vi säkerställer att alla kampanjer följer gällande lagar, inte minst genom

  • korrekt inställning av cookies och spårning.
  • transparent hantering av användardata
  • rätt samtyckesinställningar
  • uppdatering av policyer om nödvändigt
Inte riktigt i realtid, men nära nog. Du äger ditt Google Ads-konto och har alltid full tillgång till all data. Du kan följa kampanjer och kostnader dagligen, se vad som fungerar bäst och mycket annat.

Självklart. Jag hjälper även företag med Google Ads i Linköping och på andra håll i landet. 

Fler tjänster

01

Innehåll och copy

Vass annonscopy ingår i alla Google Ads-tjänster. Du kan också få rutinerad hjälp med innehållet på landningssidorna, nyhetsbrev och annat som kräver kreativitet och ett öga för text.
02

SEO i Norrköping

Som komplement till Google Ads är det viktigt att jobba för bättre positioner även i Googles organiska sökresultat. Här får du hjälp med SEO på plats hos ditt företag i Norrköping.