SEO-copywriter

Innehåll för webben som går hem hos både användare och Google

Några tidigare engagemang:

Innehåll med SEO-fokus sedan 2007

Hej, kul att du hittat hit! Kanske är du på jakt efter någon som fixar bra texter för webben och i så fall har du kommit rätt.

Jag heter Jesper Berg och har jobbat mycket som SEO-copywriter, men också med innehåll för andra digitala kanaler.

Tveka inte att höra av dig om du har ett potentiellt uppdrag eller bara vill bolla idéer. Skriv, ring eller boka ett möte redan nu via knappen med samma namn. Det är naturligtvis kostnadsfritt och förutsättningslöst.

Användarvänlig text i din tonalitet

Jag kan hjälpa dig med de flesta typer av texter för webben. Inte bara SEO-copy, utan innehåll för hela din digitala närvaro, från webb till nyhetsbrev och appar.

01.

Artiklar och guider

Genomarbetade innehållssektioner med möjlighet att bli ”evergreens” och attrahera organisk trafik i år efter år.

02.

Nyhetsbrev

Kampanjer, information och andra utskick vässade för engagemang och kundretention.

03.

E-handelscopy

Produkt- och kategoritexter som går hem hos både användare och sökmotorer.

04.

Native

Sponsrade artiklar som smälter in i sammanhanget och skapar trovärdighet för ditt varumärke.  

05.

AI-produktion

Perfekt för t.ex. tjänst- och produktbeskrivningar. En LLM som Claude skapar utkast som granskas, tonalitetsanpassas och publiceras. 

06.

Annons- och app-copy

Text som med en begränsad pixelbudget förmedlar maximalt användarvänliga och/eller säljande budskap i annonser eller appar.  

Vad är SEO-content och varför behöver jag det?

SEO-content innefattar framförallt text, men också bilder och video på webben. De flesta publika sidor kan optimeras, inklusive startsida, blogginlägg, beskrivningar av tjänster och produkter med mera. Bra och relevant innehåll hjälper inte bara Google att förstå vad du erbjuder, utan ser också till att dina besökare möts av träffsäkra budskap.

Det kan du naturligtvis. Vissa typer av texter går utmärkt att skapa med AI-verktyg – jag använder dem gärna och ofta själv.

Däremot måste även lyckade AI-texter granskas, anpassas och publiceras baserat på en genomtänkt strategi. Obearbetade AI-texter ger ofta ett generiskt intryck och underpresterar organiskt.

Naturligtvis finns det också innehållstyper som aldrig kan AI-genereras (eftersom AI inte kan tränas på dem), t.ex. nyheter, produkttester och annat som kräver upplevd och unik mänsklig erfarenhet.

Absolut! Jag kan analysera dina nuvarande texter och bearbeta dem för att prestera bättre. Ibland räcker det med mindre justeringar, medan andra kan behöva mer omfattande insatser.

Begreppet ”SEO-texter” är lite av en svordom i branschen eftersom det kan innebära att texterna bara skapats för Google. Sådana texter presterar sällan bra i något avseende. Användaren måste alltid stå i centrum.

Däremot är det viktigt och värdefullt att också ta med sökmotorer i beräkningarna. Det kan betyda att man inkluderar relevanta sökord och strukturerar innehållet så att det blir begripligt för både användare, sökmotorer och AI. I SEO-copywriting ingår också att skriva titlar och metabeskrivningar.

Det beror mycket på om webbplatsen (domänen) redan är etablerad med en stark länkprofil relativt konkurrenterna. Etablerade sajter crawlas och indexeras regelbundet och resultaten kommer snabbt, inom dagar eller veckor. Den som börjar från ruta ett får som regel räkna med att det tar ett antal månader att etablera närvaro och synlighet.

Absolut. Det ingår ofta i arbetsbeskrivningen. Att jobba direkt i ditt CMS sparar tid och undviker mellanhänder. Då är det också enkelt att samtidigt lägga till SEO-element som titlar och meta-beskrivningar.
Det varierar en hel del beroende på krav och behov. Några vanligt förekommande steg är:
  1. Briefing – Vi diskuterar dina mål, målgrupp och önskemål.
  2. Sökordsanalys – Jag kartlägger relevanta sökbegrepp och delar upp dem i användbara kategorier.
  3. Produktion – Jag skapar SEO-optimerade texter (med eller utan AI-stöd).
  4. Granskning/Korrektur – Du får läsa och komma med feedback
  5. Finputsning – Innehållet justeras efter dina önskemål
  6. Leverans – När du är nöjd med resultatet.

Det beror helt på projektets omfattning. Några enkla produktbeskrivningar kan vara klara och publicerade inom någon eller några dagar, medan större projekt kan ta flera veckor. Vi kommer överens om en tidsplan redan från början.

Självklart! Du känner ditt företag och dina kunder bäst. Vi har en löpande dialog och du har alltid möjlighet att ge feedback på riktningen.
Priset beror på projektets omfattning. Jag arbetar både med fasta projektpriser och timpriser beroende på vad som passar dig bäst. Du får alltid en tydlig offert innan vi börjar arbeta.
Absolut. Jag kan inkludera royaltyfria bilder såväl som AI-genererad och redigerad grafik. Naturligtvis kan jag också arbeta med bild- och videomaterial som tillhandahålls av dig.
Jag ger gärna konkreta råd om hur du följer upp resultaten med verktyg som Google Analytics och Google Search Console. För längre samarbeten kan vi också göra regelbundna avstämningar där vi följer upp hur texterna presterar.
FAQ

Frågor och svar

Svar på vanliga frågor om om SEO-innehåll.  

Har du andra frågor? Tveka inte att höra av dig!
Din SEO-skribent

SEO-content som levererar

Att få ditt innehåll att klättra på Googles sökresultatsidor är inte till någon större nytta om intresse och interaktioner uteblir. Ofta är det svårt att synas alls när användarupplevelsen fallerar.

Vad som behövs är innehåll som i första hand skapas för användaren men också matchar sökmotorers (och LLM:ers) tekniska förväntningar.

I AI-tidsåldern ligger allt större vikt på att optimera för semantisk och strukturell förståelse – vilket ofta också är optimalt ur användarperspektivet.